Uverenje
da su emocije nešto što nam se dešava i nad čim nemamo nikakvu kontrolu je prva i
najveća prepreka upotrebi
emocija sa ciljem poboljšanja kvaliteta života i profesionalnog
funkcionisanja.
Prvi korak u emocionalnom učenju
svakako bi trebalo da bude razumevanje
Emocionalna reakcija se javlja na osnovu
procene osobe da je došlo do za
nju
važne promene u okruženju i da je ta promena afirmišuća ili ugrožavajuća po neku vrednost
date
osobe. U zavisnosti od ishoda te procene javljaju se različite emocije. Ako je promena
opažena
kao ugrožavajuća
po neku vrednost (zaposleni koji je počeo
učestalo da
izostaje sa
posla)
javljaju se neprijatna osećanja
kao što su ljutnja (ako je procenjeno da je na situaciju
moguće uticati) ili tuga
(ako je procenjeno da je na situaciju nemoguće uticati). Promena koja je
ocenjena
kao afirmišuća
po neku vrednost date osobe (na primer povećana produktivnost
određenog sektora) dovodi do
javljanja nekog od prijatnih osećanja
kao što su zadovoljstvo,
radost,
sreća (intenzitet
osećanja zavisi od
toga u kojoj meri je data vrednost važna osobi).
Emocije
imaju veoma važne funkcije u pripremanju za akciju, finom podešavanju mišljenja
i
komunikaciji
sa drugima .
Jedna od funkcija emocija je priprema osobe za adaptaciju na promene. Ljutnja daje energiju potrebnu za prilagođavanje sredine ili drugih sebi, tuga omogućava prihvatanje neizbežnog gubitka, zadovoljstvo usmerava
Jedna od funkcija emocija je priprema osobe za adaptaciju na promene. Ljutnja daje energiju potrebnu za prilagođavanje sredine ili drugih sebi, tuga omogućava prihvatanje neizbežnog gubitka, zadovoljstvo usmerava
aktivnosti
prema izvoru ili objektu prijatnosti, ljubav doprinosi emocionalnom vezivanju.
Iako se
često i u stručnim i u laičkim krugovima može čuti da se emocije dele
na pozitivne (sreća,
radost,
ljubav,
zadovoljstvo) i negativne (ljutnja, tuga, zavist), takva
podela je netačna
i potencijalno
štetna.
Taj način gledanja na emocije dovodi do izbegavanja neprijatnih (koje su ponekad
Taj način gledanja na emocije dovodi do izbegavanja neprijatnih (koje su ponekad
neophodne)
i prekomerne težnje ka prijatnim (koje ponekad mogu da budu i štetne).
Prikladnija
je
podela na prijatne i neprijatne emocije, od kojih svaka ima neku svoju funkciju
i ako je
adekvatno
upotrebljena može da bude pozitivna i korisna u adaptivnom smislu. Adekvatan
stav
prema
emocijama je prihvatanje da su sve one u određenim kontekstima potrebne i mogu da
pomognu
pojedincu ili organizaciji da se efikasno prilagodi promenama u okruženju.
Odnos
emocija i mišljenja, razuma i osećajnosti,
veoma dugo je posmatran kao međusobno
isključujući. Neko ili misli, ili
oseća. Neko je
funkcionalan sve dok mu osećanja
„ne pomute
razum“.
U nekim situacijama to je tačno,
ali ne zato što su kriva osećanja
po sebi nego zato što
osoba
koja oseća
dato osećanje
ne ume da ga integriše u svoje celokupno funkcionisanje. Veoma
intenzivne
emocionalne reakcije ponekad zaista blokiraju mišljenje, ali nekada mogu da
podstaknu
proces razmišljanja blokirajući
nebitne faktore i usmeravajući
pažnju na faktore koji
su
bitni za rešenje problema.
Kao
što je duboka voda opasna za neplivača,
tako su emocije opasne za ljude koji ih ne shvataju i
ne
prihvataju. Emocije su korisne kada su adekvatne (kada je situacija tačno opažena,
protumačena, vrednovana, kada
su intenzitet i trajanje razumljivi, kada osoba tačno opaža šta
oseća i u vezi sa čim, kada su izražene na
socijalno prihvatljiv način
i kada pokreću
mentalne
operacije
koje vode ka boljoj adaptaciji na okolnosti) i potencijalno štetne i ometajuće kada su
neadekvatne
(situacija je netačno
opažena, protumačena
ili vrednovana, intenzitet i trajanje su
neprikladni
situaciji, osoba ne zna tačno
šta oseća
i u vezi sa čim,
izražene su na socijalno
neprihvatljiv
način i ne pokreću mentalne operacije
koje vode ka boljoj adaptaciji na realnu
situaciju).
Jelena Pantić
Jelena Pantić
Нема коментара:
Постави коментар
Ako vam se svideo ovaj tekst slobodno ga podelite sa prijateljima :)