U jednom istraživanju učesnici su bili podeljeni u tri grupe. Svaka grupa je gledala 10-ominutnu emisiju na videu. Prva grupa je gledala emisiju o životu i radu Majke Tereze, druga neutralni dokumentarac, a treća komične isečke iz serije Najsmešniji američki kućni video. Oni koji su gledali neutralni dokumentarac ostali su emocionalno neutralni, što je bilo i očekivano. Učesnici koji su gledali film o Majci Terezi izjavili su da se osećaju uzvišeno, dok su oni koji su gledali komične isečke rekli da se osećaju srećno.
Osećaj sreće podstakao je ispitanike na naprave nešto za sebe, nešto što ih je zanimalo i od čega su imali koristi. Ali, osećaj uzvišenosti podstakao ih je da okrenu svoju pažnju prema spolja, prema drugim ljudima. Drugim rečima, srećna grupa bila je zainteresovana da održi svoj osećaj sreće, dok je uzvišena grupa postala zainteresovana da pomogne drugima. Štaviše, priličan broj njih se prijavio za rad u dobrotvornim organizacijama.
Osećaj uzvišenosti je zanimljiv zbog toga što se lako širi, pa može imati pozitivan uticaj na celu zajednicu. Ako je zaista tačno da svedok dobrog dela i sam uskoro učini dobro delo-onda će se broj dobrih dela značajno povećavati. Zbog toga su u pravu oni koji se bune što svaki kriminalac osvane na prvim stranicama novina, ali ako napravite nešto zaista dobro, možda o vama napišu tri reda pri dnu dvadeset prve stranice.
“Tko su dobri ljudi?“
Majda Rijavec
Dubravka Miljković
Sadržaji kojim smo izloženi utiču na naše emocionalno stanje kao i hrana koju unosimo. Neki nas truju, guše, ubijaju nadu i optimizam i ulivaju strah, a neki čine upravo suprotno, kao što smo videli u ovom istraživanju. Dovoljno je da samo pet minuta gledate vesti ili čitate novine pa da izgubite nadu, veru, moral i optimizam. Mediji, pogotovo danas, imaju ogroman uticaj. Situacija nije tako crna kao što izgleda, ali se stiče takav utisak jer su loše vesti u prvim minutama informativnih emisija i na naslovnim stranama časopisa. Ima dobrih, vrednih i pametnih ljudi, svakodnevno se dešavaju i lepe stvari, samo je potrebno ukazati na njih, dati im pažnju i odati priznanje.
Pitam se kakva bi situacija bila kada bi neko iz vlasti doneo neku uredbu da u svakim vestima bar 10% vesti mora da bude lepo, prijatno i podsticajno. I da na svakoj prvoj strani mora da se nađe neka lepa slika i lep, ohrabrujući naslov. I kada bi pored silnih Ministarstava koja imamo bilo oformljeno i Ministarstvo mentalnog zdravlja nacije:) Ovo mi deluje veoma lako izvodljivo, bez velikih dodatnih troškova. U stvari ne pitam se kakva bi situacija bila. Sigurna sam da bi se nivo optimizma, nade i volje povećao, i da bi mentalni a i fizički imunitet nacije ojačao. Kao što sam već rekla, ovo mi deluje jednostavno i brzo izvodljivo. Dovoljno je reporterima dati zadatak da traže lepe vesti, i sigurna sam da bismo najkasnije za nedelju dana mogli da uživamo u zdravoj hrani za dušu!
Ako je nekom ko ima uticaj uopšte stalo do toga da ljudi za koje su na neki način odgovorni žive bolje. Ako nije-evo još jednog razloga: zadovoljniji ljudi bolje i više rade, produktivniji su i kreativniji, manje su bolesni, ne idu na bolovanje, znači- isplati se!
A da se ne bismo prepuštali na milost, nemilost i volju onih kojima možda nije stalo do nas, možda možemo svakodnevno da budemo svoji dobri reporteri, da u svojoj okolini tražimo i širimo lepe vesti, da zadamo sebi zadatak da svakog dana primetimo i prenesemo dalje nešto lepo i dobro.
Na moju veliku radost, sada i kod nas postoji stranica Kuća dobrih vesti koja objavljuje upravo to-samo dobre vesti!
Provedite neko vreme čitajući takve sadržaje i obratite pažnju na to kako se osećate, koliko energije, entuzijazma i optimizma?
Divan i inspirativan post. Dok se ne sete da to "poteraju" na nekom visem nivou, barem mi da stavimo akcenat na lepe vesti svuda oko nas :)
ОдговориИзбришиHvala :)
ОдговориИзбриши